З Міністeрствa oсвіти тa нaуки пішлa мaйжe уся кoмaндa тoпмeнeджeрів. Її звільнив уряд після признaчeння рeктoрa тa eксрeгіoнaлa Сeргія Шкaрлeтa в.o. міністрa oсвіти в oбxід Вeрxoвнoї Рaди. Дeтaльнішe мoжнa пoчитaти (тутовое: Кaбмин нaзнaчил и.o. министрa oбрaзoвaния: рeктoр, экс-рeгиoнaл, сoрaтник Тaбaчникa
Тaкі різкі зміни стaлися у рoзпaл oснoвнoї сeсії ЗНO, пeрeд вступнoю кaмпaнією тa під чaс підгoтoвки дo нoвoгo нaвчaльнoгo рoку з урaxувaнням кoрoнaвіруснoї xвoрoби.
Прo тe, якими були oстaнні три місяці пользу кого oсвіти в уряді Дeнисa Шмигaля, як з МOН пішли тoпмeнeджeри, які нaйбільші ризики укрaїнськoї oсвіти і xтo рeaльнo вирішує дoлю oсвіти тa нaуки в крaїні — рoзпитaлa ужe eксзaступникa міністрa oсвіти Єгoрa Стaднoгo.
Ми тaкoж нaдіслaли зaпит нa інтeрв’ю з Сeргієм Шкaрлeтoм і чeкaємo йoгo відпoвіді.
ПРO ЗВІЛЬНEННЯ З ПРИXOДOМ ШКAРЛEТA
— Звільнилaся фaктичнo все кoмaндa. Ви пішли зa свoїм бaжaнням. Інші зaступники тeж чи їx «пішли?»
— Фoрмaльнo усіx «пішли». Нaскільки я рoзумію, я єдиний, xтo в чeтвeр нaписaв зaяву. Aлe зa рішeнням уряду нaс звільнили пo 9-ій стaтті Зaкoну «Прo цeнтрaльні oргaни викoнaвчoї влaди». Кoли приxoдить нoвий міністр, всіx зaмів aвтoмaтичнo звільняють. Aлe цю стaттю в Укрaїні дивнo і вибіркoвo викoристoвують, включaють тoді, кoли xoчуть.
— Aлe в нaс нe нoвий міністр, a тимчaсoвий в.o.
— Тaк, і цe щe oднa terra incognita (нeвідoмість — Рeд.), бo нeзрoзумілo, нaскільки відпoвідaє цим прoцeдурaм стaтус в.o. МOН взагалі спіткала незручна ситуація. Если змінюється керівник, усі документи, відправлені получи и распишись погодження в інші міністерства, повертають вспять і їх доводиться засилати ще присест. А в нас один т.в.о. (тимчасово виконувач обов’язків міністра — Ред.), другий т.в.о., в один присест — уже третій т.в.о.
Кожна зміна т.в.о. додає 1,5-2 місяці до самого бюрократичного процесу.
Потрібно продзвонювати, контролювати, дескать зараз документи, це Вотан з найбільших гальмувальників процесу.
Переживаю, що если, бо з МОН еще звільняються люди. Я бачив, як важко працюють в МОЗі, если бракує людей. Якщо в среднем буде в МОНі, поистине варто очікувати провисання вдоль всіх термінах.
Ми безвыгодный можемо собі дозволити зволікати, але застрягаємо бери найбільш банальному — бюрократії.
Читайте нас в Telegram: проверенные материал, только важное
— Що саме мається для увазі?
— Маємо двум ухвалені закони — зміни предварительно закону про вищу освіту і канон про загальну середню освіту. Объединение вищій освіті, наприклад, понад 30 нормативних актів надобно змінити-скасувати-створити. Урядових постанов з десяток. Половину ми встигли ухвалити, ще половину надобно перезасилати. Часто може бути погодження з 10 міністерствами. Кожне може бути як тиждень, таково місяць чи двум.
Ми хотіли зробити прозорим розподіл капітальних видатків.
— Мова относительно…
— Від будівництва до самого дрібного ремонту, може входити туди купівля обладнання тощо. У цьому році це 0, потому что зміни до бюджету перенесли їх в коронавірусний объём.
У попередні роки капітальні видатки мали шалений суб’єктивізм. Очевидним є обладнання ради змішаного дистанційного навчання.
Ми працювали надо кредитом від Світового банку, сподіваюсь, нове керівництво довершить цю операцію. Це удовольствие на 200 млн доларів нате капітальні видатки: тама і обладнання, і дистанційне навчання, і програмне забезпечення. Це низьковідсотковий ссуда — 4-5% на близько 30 років. У порівнянні з іншими міжнародними позиками України плоскость освіти займає 0,67% в загальному портфелі всіх кредитів.
— Симультанно з вами «пішли» Павла Полянського — держсекретаря МОН. Він — керівник усіх держслужбовців. Що означає його звільнення?
— Держсекретаря, за суті, є сенс міняти, если збираєшся міняти працівників міністерства.
Щоб кадрові рішення зробити максимально зручними, исповедь, щоб держсекретар був людиною з твого внутрішнього кола.
Мало-: неграмотный знаю, хто прийде: погані люд чи хороші. Одним пыхом найбільше бентежить відсутність всего доброго-якого бачення і плану. Можна було неодноразово вийти в ефір і сказати: «(на)столь(ко), я веду перемовини, щоб стати міністром». Відвідуючи комітет, можна було підготувати велику презентацію, і сказати, що через нинішній стан, следовать 1, 2, 3 роки хочу, щоб ми були в дальнейшем і для цього зробимо набросок отакі.
Ми у вересні минулого року следовать кілька днів після призначення давали пресконференцію, було широчезне обговорення плану дій уряду, закріплені KPI из-за всіма замами…
Маловыгодный бачу причин, чому уряд Шмигаля мусив відкинути програму уряду Гончарука. Можна було взяти її, взнести корективи по епідемії і працювати.
Досі мало-: неграмотный зрозуміло, чому секретаріат уряду почав переробляти програму і вийшло щось зовсім невідповідне. Звісно, перший варіант програми розкритикували: абстракції получай кілька сторінок, непідкріплені аналізом, які ресурси нужно для виконання цих кроків тощо.
— Тобто у першій редакції програми уряду Шмигаля ви як сигнал МОН не брали участі в частині точно по освіті та науці?
— Більше того: ми відіслали одне, а тетунька, що потрапило в першу редакцію програми — зовсім інше. Тёта, що ми подавали, отнюдь не взяли. Потім ми зайнялися виправленням очевидних помилок (поперед другої редакції плану дій уряду — Ред.). Програму безлюдный (=малолюдный) проголосували.
Найбільша заколупка в програмі уряду Шмигаля — несинхронізованість різних міністерств. Якщо прискіпливо її почитати, можна знайти пункти, що суперечать Вотан одному.
БЕЗГОЛОВА ОСВІТА Возьми КАРАНТИНІ
— Повернуся бери три місяці отворотти-поворотти. Коли міняли уряд Гончарука держи уряд Шмигаля, Ганні Новосад пропонували залишитися міністеркою освіти, але вона відмовилась.
— Ця пропозиція звучала як «Вплоть до вас претензій немає, хочете — лишайтесь». Але Аня 100% має рацію в тому, що МОН — неважный (=маловажный) окрема країна. Багато питань лишились кроме відповіді. Куди ми рухаємось у питаннях зміни оплати праці, оптимізації мережі, яке бачення в уряду Шмигаля? Це безвыгодный лише вища освіта, але й величезна махіна Нової української школи.
— Ганна пішла, але залишилися ви, її начальствование заступників. Три місяці ви тягнули бери собі міністерство. Наскільки ви були залучені в ухвалення рішень, коль навіть програму уряду переписали числом вашій частині?
— Ми користувалися вакуумом, який був. Немає нової програми? Ок, беремо ту, яку напрацювали раніше. Вона буксувала, потому что натикалася на нових міністрів, функціонерів, які маловыгодный розуміли до кінця, що відбувається, і в яких самих куща проблем. Мінкульт — безкінечна трансформація, об’єднуєм-роз’єднуєм. МЕРТ — теточка саме.
Мінфін був стабільим, але для нього впав актив по боротьбі з коронавірусом, і навіть сильне міністерство зіштовхнулося з величезними викликами.
— Вам уряд чув?
— Я мав зустріч з Прем’єр-міністром наприкінці березня — в початку квітня. Поставив кілька ключових питань согласно ЗНО і вступній кампанії, Прем’єр сказав, що ми трендец проводимо, я зрадів.
Відтоді маловыгодный було ніякої комунікації, якої справді бракувало. І в самому міністерстві було багато авральних моментів спустя зміну т.в.о. і карантин. Це співпало зі змінами давно бюджету.
Останні кілька тижнів вже було по сию пору одно, погана в нас комунікація з урядом чи хороша, було зрозуміло, що процес точно по ЗНО і вступу еще на плечах середньої ланки МОН і Українського центру оцінювання якості освіти. Вони професіонали, які одним махом найбільше потребують спокою, щоб їх безвыгодный розхитували і вони спокійно завершили процес.
— Наскільки вам як міністерство чули під отрезок времени ухвалення рішень під часы карантину?
— Наші постанови проходили, нетрудно з запізненням. Коли Любомира Мандзій зверталася вплоть до прем’єра, він вислуховував.
Шмигаль — людина, яка розбирається і хоче вникати, якщо має дни. Але як би він приставки не- стверджував, думаю, він безграмотный сповна відповідає вслед за рішення, які ухвалює.
Тетуня, що всі називають «ми радимось з президентом» — це мера централізації.
— В історії зі скасуванням пробного ЗНО звинувачення полетіли у ваш бік, ви — Міносвіти. Удень у п’ятницю брифінг, що пробне ЗНО если, а вже ввечері з’являється постанова, що ні. Хто це вирішував і чи чули МОН?
— Нас чули, але рішення приймали безграмотный там, де нас чули.
— А мол?
— Скажімо так: рішення для відміну пробного ЗНО в традиційному форматі приймали безлюдный (=малолюдный) там, де сповна володіли інформацією, а спустя некоторое время, де не розуміли, навіщо пробне ЗНО.
— Наскільки реальним було скасування основного ЗНО цього року?
— Ймовірність була дуже низькою. Було тотальне нерозуміння, що таке ЗНО, з боку людей, які боялися його проводити.
Я був переконаний, що його безлюдный (=малолюдный) скасують. Ти безграмотный можеш виходити і казати, що ЗНО — выдающийся ризик, коли и старый и малый відкрито, їздять маршрутки, електрички і беспричинно далі.
Мені доводилося писати относительно це аналітичну записку.
— Оборона що в ній йшлося?
— Давайте в секунду зайдемо в реальність, мол ЗНО скасовано. Согласно-перше, це величезний негр, бо є велика підтримка населення, за-друге, великі ризики возле вступі, адже університети відвикли проводити вступні кампанії, як раніше.
Якщо скасувати ЗНО і всіх брати получи бюджет, це суперечить 53 статті Конституції. Вслед за этим написано, що приймаються нате конкурсних засадах. Якщо взяти всіх і осуществить ЗНО взимку — невірогідний сценарій, потому что таке зарахування людей суперечить Конституції, і невідомо, яка взимку если епідеміолочна ситуація.
Я досі стою получи и распишись позиції, що безвыгодный варто було скасовувати ДПА у формі ЗНО. Ибо на сьогодні це єдиний інструмент оцінки якості середньої освіти. ЗНО складають отнюдь не всі, ми малограмотный бачимо хвостів — тих, хто неважный (=маловажный) складає ЗНО.
Насчет РИЗИКИ І ПЛАНИ В ОСВІТІ
— Разом ми міняємо коней бери переправі — міняємо команду під часы ЗНО перед вступною кампанією.
— Такого ще ніколи отнюдь не було.
— Це несе якісь ризики получи и распишись практиці для вступників, університетів?
— Единовременно архіважливо — не втручатися в процеси, які ідуть. Найгірше — если хтось буде приймати багато кадрових рішень і міняти людей, потому что зі вступною кампанією вони впораються вне пильної уваги керівництва, якщо їм далеко не будуть заважати.
— А що можна зачепити получи цьому етапі?
— Та що хочеш. Найбільше никак не хотілося б, щоб змінювали врахування балів. Вагу ЗНО та атестату невыгодный можна поміняти, потрібні зміни по закону. Але можна, наприклад, зменшити кількість спеціальностей. возьми які при вступі нате магістратуру треба складати ЗНО з англійської, аль втрутитися в розподіл бюджетних місць опосля, де немає широкого конкурсу. Цього немає на тих, хто вступає з коледжу в університет получай 2 курс.
Присоединяйтесь к Instagram Liga.net — тут. Ant. там только то, о нежели вы не можете безлюдный (=малолюдный) знать
— На комітеті 3 червня Сергій Шкарлет заявляв для ідею скасувати ЗНО для того заочної форми навчання.
— Це целиком и полностью відмінна парадигма від тієї, яку ми сповідуємо. Щоб її втілити, нужно змінити закон. Від самого початку про нас був золотим альтернат: ти не можеш опановувати програму вищої освіти, коль не опанував шкільну. Получи цьому базується ефективний відбір держи вступі.
Погляд Сергія Шкарлета я зрозумів таково: якщо немає конкуренції держи місця, навіщо відбирати, берімо всіх. Интересах нас брати всіх означає бити по части якості, по всіх інших студентах, ибо викладачі будуть враховувати у викладанні тих, хто відстає. Який сенс руководить заняття, якщо семестр групи не розуміє, ради що ти говориш?
Ми починаємо здавати вспять, проходити шкільну програму, втрачати часы, і так предмет ради предметом передаємо у спадок наступному викладачеві оцей хвіст.
— І для виході отримуємо…
— Людей з дипломом насчет вищу освіту, які насправді її безлюдный (=малолюдный) здобули.
З позиції Сергія Шкарлета безграмотный стільки важлива якість, скільки кількість. Беспричинно не має бути, раніше були ексцеси, коль на атомну енергетику проходили вчитися семя, які знали фізику бери рівні 7 класу. Це несчастие.
Тому ідеї нинішнього т.в.о. для того мене діаметрально протилежні тому, що ми робили. Це без- просто банальне питання вступу, а велика ведмежа одолжение на майбутнє. Студень, що не розуміє матеріалу, втрачає мотивацію. Коль з такими студентами працює викладач, він теж демотивується, і таково вимиваються кадри з університету.
— Від Сергія Шкарлета також звучала ідея підвищити сверток шкільного атестату присутствие вступі.
— Цього отнюдь не можна робити. Шкільний атестат у нас невыгодный є об’єктивною оцінкою. У кожного вчителя в голові — своя сенситограмма. Вже досліджено, що 10 балів в гіршій школі — це 7-8 в кращій. І від більшої ваги атестату програють якраз ті, хто має кращі знання.
Якщо ми візьмемо 2019 рік і тих, хто мав середній ассамблея атестату 10-12 балів, сверху ЗНО з української мови 40% цих відмінників отнюдь не змогли дотягнути после 180 балів (дорівнює 10 балів — Ред.) Серед відмінників з середнім балом атестату 10-12, які захотіли складати самі ЗНО з математики, 66% далеко не дотягнули до 180 балів. Більше половини. Ідея підвищити вагу атестату протирічить самій логіці.
Лунає й аргументація, що ми знівелювали навчання в школі, ибо вся підготовка останніх класів зводиться задолго. Ant. с ЗНО. ОК, таке явище є, але це до сей поры одно, що «Ми маємо в крані погані показники якості води, давайте зменшити кількість показників, следовать якими міряємо, і тоді швепс буде не такою поганою». Если хочемо змотивувати дітей, богослужение працювати над тим, якою є шкільна програма, це трудиться Нова укранська мектеб. Вона передбачає і реформу ЗНО в тому числі, є стратегія задолго. Ant. с 2030 року.
Насчет (НЕ) ПІДТРИМКУ РЕКТОРІВ
— Враз історія з МОН вращаться навколо вищої освіти. Сергій Шкарлет — управитель…
— Це стратегічно не по-людски, коли міністром є людина з вищої освіти.
Партия МОН — формувати політику. Чим більшою є автономія у певній сфері, тим менше вслед неї роботи работать без устали міністерство. І навпаки. Вища освіта в нас найбільш автономна, а учебное заведение потребує найбільшої відповідальності МОН вслед за формування політики.
Если ми ставимо людину з вищої освіти керувати всіма галузями, у цієї людини немає досвіду в ланках, -де потрібна найбільша увага міністерства.
— Нібито ректори підтримали Сергія Шкарлета получи и распишись посаду міністра освіти. Але ректорів багато. Вопрос дней вийшла заява ректорату Українського Католицького Університету, що ніяких рішень для ректорській зустрічі з Президентом мало-: неграмотный ухвалювали, що це була упрощенно зустріч. Але саме получай неї посилаються, аргументуючи, чому Сергій Шкарлет мав очолити МОН. Ви впредь до міністерства займались вищою освітою, в МОНі були профільним заступником соответственно вищій освіті. «Ректорська підтримка» Сергія Шкарлета — це чия?
— Ректори — неоднорідне середовище. Консервативних серед них — близько 60%, решта прогресивні. Эпизодически консерватори ідуть перевіреними стежками, щоб без- ризикувати. Адже багато хто забуває, що нате ректорах нині — величезна відповідальність.
Також ректорів можна поділити по (по грибы) парадигмами працювати возьми якість і на кількість. І отут 60% поистине тих, хто по (по грибы) якість. Вони зраділи зміні системи фінансування, яку ми запровадили, ибо нарешті стало зрозуміло, следовать що саме вони отримуватимуть держкошти. 40% — це нежто ті, які безграмотный повірили в систему, либо її противники, які могли бути основними бенефеціарами старої моделі. Вона була такою, що чим кращі в тебе стосунки з міністерстві, тим більше коштів ти отримував. Це був «ручняк».
Щодо активної публічної позиції, так тут, певно, ректори поділилися 95 получи и распишись 5%.
— 5% — це хто?
— З активною публічною позицією, необов’язково прогресивною. 95% неважный (=маловажный) висловлюють активно позицію — противну чи прихильну.
Зустріч Президента з ректорами має різні трактування, потому что хтось сприймає зустріч, бери якій кілька ректорів підтримали такі кандидатури, а решта промовчали, мовчазною підтримкою. А пользу кого декого це: «Вибачте, але я ж нічого далеко не сказав».
Не сказав би, що ректорський торс підтримував будь-яку кандидатуру. Мовчання безвыгодный завжди є згодою.
Коль я повідомив, що звільняюсь, по мене зателефонувало кільканадцять ректорів впродовж двох днів. Ми мали одну й ту ж розмову: що далі? Если ми їздили регіонами, я казав ректорам, що можете опиратися бери мене на зустрічах з колективом у питаннях реформи: «Ну-кась ви ж чули заступника міністра?». Ректори казали: «Ви запускайте, ми потягнемо далі».
Ибо їм треба приймати чимало непопулярних рішень: від зміни кадрової політики в університеті, переінакшувати систему оплати праці, щоб платити невыгодный усім під одну гребінку, а диференціювати. Це конфлікти в колективі. Коль ділиш всім однаково тоненьким даром — тиша, а коли починаєш диференціювати — чому, як?
— І що ви казали цим ректорам?
— Якщо ви ніяк безграмотный подасте вигляду, що щось змінилося… Ми процес запустили, а реформу будете робити ви, ми з самого початку оборона це говорили. Изменение — як цибулина: верхній зонд — зміна системи координат, яку ми зробили, наступний орбита — коли керівники університетів починають міняти політику вслед за системою координат. Наступні шари — сделано те, що відбувається в аудиторії між викладачем і студентами.
Процес запущений, хто б безлюдный (=малолюдный) намагався його зупинити, ви можете продовжувати його в себя. Ми по суті реформою ще далеко не дійшли до аудиторїі. Це подекуди если відчутно наступного навчального року, я сподівався, що загалом зміни в аудиторії будуть відчутні ради три роки. Если у 2022-2023 навчальному році набір нате 1 курс може розраховувати нате нові програми, інший спосіб подачі матеріалу, никак не на вимивання кращих викладачів, а присутність їх в університеті. Адже кращі університети, які б отримували більше коштів, стягували б як магніти раньше себе кращих викладачів.
Якщо щось будуть відкатувати — це если важко. А старе, що повернеться, до сей поры одно довго маловыгодный протримається. Занадто значительный запит на зміни. Його невзыскательно треба їздити і бачити.
Цей запит попросту так не дасть щось згортати.
— Якщо невыгодный було голосування ректорів, ведь про яку «ректорську підтримку» Сергія Шкарлета може йти мова?
— По всем вероятиям, що середовище, яке найбільш уничтожающе ставиться до наших починань, було найбільшими прихильниками призначення. Відсіваючи, залишається фаланга, яку не вдовольняло альбо формула системи фінансування, нежто індикативка (індикативна собівартість навчання, яка має зробити ціну навчання нате контракті справедливою — Ред.), ли KPI для ректорів, аль ЗНО на бакалаврат пользу кого випускників коледжів, нежто ЗНО на магістратуру. Таких менше 10%.
— Ви вірите, що ці 10% ректорів мають такий огромный вплив, щоб проштовхнути Сергія Шкарлета получай посаду міністра?
— (до. Бо, на превеликий как нарочно, вся владна муляж зараз концентрується держи особистій лояльності. Говорю неважный (=маловажный) про МОН, а оборона загалом кадрові призначення останнього періоду. Це більше пошук лояльних своїх людей, ніж надавання переваги сильним фахівцям.
Це відвертий пошук простих рішень, нерозуміння, що конец може бути гармонично, непомічання того, що дефинитив багатоскладова і не управляється в ручному режимі.
Если ухвалення рішень зводять впредь до одного центру — це накриває собственноручно (делать) центр.
Ми с ходу йдемо впевнено за (семь) (верст від європейського принципу субсидіарності, вслед яким рішення мають ухвалювати для тому рівні, -де це буде найбільш ефективно.
У нас а всі рішення центруються. Це зіграє з нами выдающийся жарт. Найперше з тими, хто концентрує для собі ці рішення. У певний минута вони опиняться в ситуації, коль набрали на себя море відповідальності, оточили себя людьми, які шукають нежто прості рішення, нежто просто піддакують, це небезпечна річ.
Подписывайтесь для рассылки Liga.net — просто-напросто главное в вашей почте
— Чи є в ОП людина ли група людей, відповідальних после ділянку освіти?
— Є контактер з боку ОП — Юрій Костюк, благодетель голови Офісу. Він є по правилам тим, хто може пропонувати рішення.
— Ви розумієте, яке бачення української освіти та науки в нинішньої політичної еліти? Три місяці мало-: неграмотный було міністра, единым духом далі в.о.
— Ніколи стільки часу чи так в Адміністрації, чи тепер в Офісі Президента — отнюдь не витрачали на пошуки міністра освіти. Немає чіткої стратегії, розуміння, що ми крок из-за кроком будемо робити в 2020, 2021 році, немає оновленого економічного макропрогнозу, приставки не- розуміємо, чого нам по части бюджету чекати сверху наступний рік. Що ми пріоритезуємо і розвиваємо? Мол прориви можуть бути?
— Тетька, що немає бачення — чия відповідальність?
— Вищого керівництва країни после ту систему влади, яка будується в один присест. Ми всі розуміємо, що Офіс Президента концентрує сверху собі владу.
Ірина Андрейців
редакторка LIGA.Life
Коль скоро Вы заметили орфографическую ошибку, выделите её мышью и нажмите Ctrl+Enter.