Усі бaтьки xoчуть, щoб їxні діти вчились в xoрoшиx шкoлax. Aлe у нaс пoки щo цe нe вдaється. Нe сeкрeт, щo укрaїнськa шкoлa пoки є дaлeкoю від ідeaльнoї.
Чaстинa прoблeм лeжить нa пoвeрxні і прo ниx усі знaють — пoгaні мaтeріaльнe зaбeзпeчeння тa стaн шкільниx приміщeнь, xрoнічний брaк фінaнсувaння, низькa мoтивaція вчитeлів і їx низька оклад, постійні прохання адміністрації школи і батьківських комітетів здати кошти батьків пользу кого вирішення оперативних проблем навчальних закладів. Питання щодо якості харчування, якість навчальних програм, проблеми з довезенням дітей по навчальних закладів.
Надзвичайно важливим аспектом є академічна успішність. Чимало українців звикли думати для те, що незважаючи сверху усі негаразди, в Україні хороша освіта – і вища, і середня. Але, як виявилось, це маловыгодный зовсім так. Насчет не надто високі академічні успіхи українських школярів свідчать результати міжнародного дослідження PISA, прежде якого в 2019 році була вперше включена Україна.
Це програма міжнародного оцінювання учнів, яка спрямована получи и распишись визначення рівня сформованості читацької, математичної та природничо-наукової грамотності 15-річних підлітків. Дослідження PISA показало, що 36% українських підлітків далеко не досягли базового рівня з математичної грамотності, а близько 26% — із читацької грамотності та з природничо-наукової. В результаті показники України виявились нижчими, ніж в середньому до країнах OЕСР.
Читайте равным образом
PISA і українська освіта: чому ми нижче Білорусі та Росії
Перелік проблем можна продовжувати. Але це — плод, вершина айсберга, яка знаходиться нате поверхні.
Справа в тому, що українська середня по успадкувала чимало шала та елементів з радянської школи. В «старі» проблеми наклались нові, набуті в часи Незалежності – хронічні проблеми з держбюджетом, демографічні тенденції, міграція українців і неготовність (чи небажання) політиків розчистити «авгієві стайні» освітньої сфери. Відтак ця среда донедавна залишалася вкрай зарегульованою, неефективною, централізованою та непрозорою.
Частина проблем є більш глибинними, відомими про відносно вузького кола людей, які «в темі». Мова йде относительно проблеми з оптимізацією шкільної мережі в сільській місцевості, створенням опорних шкіл і небажанням громад закривати неукомплектовані школи в селах. Відтак міські школи є переповненими, а сільські — недоукомплектованими.
У результаті вартість освіти в малих школах висока, в праздник час як якість освітніх послуг низька. К прикладу, середні видатки получи и распишись одного учня в Україні в містах в 2019 році становили 19 000 грн, а в селах – 32 400 грн. Близ цьому існують сільські школи, в яких видатки получай одного учня перевищують 100 000 грн.
Читайте да
Нація безробітних бакалаврів. Шість проблем освіти в Україні
Крім того, адміністрації шкіл в области суті є своєрідними заручниками органів управління освіти. Саме вони розпоряджаються коштами і ведуть бухгалтерський облік у школах. У переважній більшості шкіл руководитель, незважаючи на відповідальність ради якість забезпечення закладу освіти, безграмотный має права впливати получи розподіл статей витрат. Це значно ускладнює процес вирішення господарських нате фінансових питань. Батьківські комітети рятують, але їх діяльність викликає питання з правової точки зору.
З 2014 року було ухвалено лавка законів, які сформували правову основу про просування освітньої реформи в цілому та реформи середньої школи зокрема. Эдак, механізм фінансування шкіл в громадах суттєво змінила переделка децентралізації. До створення ОТГ, управлінням освітою в селах і селищах займалися відділи освіти районних державних адміністрацій. Функції ж виконавчих органів сільських та селищних взыграла душа у сфері освіти були мінімальними. В результаті децентралізації, повноваження у сфері управління освітою перейшли перед органів місцевого самоврядування ОТГ, які є автономними.
Це збільшило мобільність в управлінні закладами освіти і підвищило його ефективність, але цього недостатньо, щоб докорінно змінити якість шкільної освіти в Україні.
Нове законодавство, яке врегульовує функціонування шкіл, передбачає можливість впровадження автономії у школах.
Саме її запровадження може вирішити значну кількість проблем, які пов’язані з якістю послуг, котрі надають середні школи.
Клікніть нате рисунок для збільшення
Вже згадувана PISA, координована Організацією міжнародного співробітництва та розвитку, стверджує, що вдале поєднання шкільної автономності й підзвітності школи позитивно впливає получай академічну успішність. Тобто автономію потрібно поєднувати з прозорістю та публічним контролем.
Шкільна автономія передбачає декілька вимірів – фінансовий, організаційний, кадровий та академічний. Отримавши шкільну автономію, керівництво школи може не мешкая вирішувати фінансові проблеми, залучати додаткові фінансові ресурси, визначати стратегію розвитку школи, вирішувати кадрові проблеми, оптимізовувати систему навчального процесу та навчальні програми.
Читайте как и
Школа в умовах COVID-19: як підвищити продуктивність? Поради експертів з США
Проте шкільна автономія поки безлюдный (=малолюдный) стала популярною. Одна з ключових проблем, яка стає сверху заваді її широкому поширенню, – психологічна та організаційна неготовність адміністрації шкіл брати відповідальність вслед за долю навчальних закладів. Також прослідковується небажання органів управління освіти відпускати школи у вільне плавання.
Отримання автономії несе певні ризики. Мова йде оборона брак менеджерських навичок у керівництва шкіл, можливі зловживання з боку тієї ж адміністрації. Але є вихід, який допоможе закрити частину питань.
Получай допомогу керівництву шкіл мають явиться Піклувальні ради, які фактично мають замінити існуючу практику батьківських комітетів. Быть цьому, до складу Піклувальних довольный, окрім батьків, можуть входити представники органів місцевого врядування, бізнесу, громадські діячі та інші зацікавлені особи.
Компетенції Піклувальних рад(-радешенек значно ширші у питанні управління школою. Крім залучення додаткового фінансування, вони можуть брати недоля у визначенні стратегії розвитку школи, контролювати виконання кошторису, впливати держи кадрову політику. Однак ключова предназначение Піклувальних рад – стати партнером керівництва шкіл.
Аминь материалы автора
Делать что Вы заметили орфографическую ошибку, выделите её мышью и нажмите Ctrl+Enter.